دیروز اولین باشگاه کتاب‌خوانی دورهٔ سوم جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را دختری جوان در یکی از روستاهای استان یزد ثبت کرد و تا شب ۱۰ باشگاه دیگر از شهرها و روستاهای ایران ثبت شد.

باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان به دلیل ویژگی‌هایشان، به تقویت فعالیت فرهنگی در روستاها و شهرهای کوچک کمک کرده و به‌خصوص زمینه را برای حضور گسترده‌تر زنان و دختران در فعالیت‌های فرهنگی فراهم کرده‌اند.

 دورهٔ سوم جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، ایده‌ای بلندپروازانه را دنبال می‌کند، تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی در شهرها و روستاهای سراسر کشور با کم‌ترین بهره‌گیری از امکانات دولتی و با اتکا به سرمایه انسانی داوطلب و منابع مردمی و محلی.

 پیش از این‌که این باشگاه شروع‌کننده ثبت باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان شود، در تابستانی که گذشت، کارگاه‌های آموزشی در مراکز استان‌ها و برخی از شهرهای دیگر با حضور ۳۰ نفر از نویسندگان و ترویج‌گران کتاب – که خود در کارگاه‌هایی شرکت کرده بودند- برگزار شده بود. قرار بود شرکت‌کنندگان این کارگاه‌ها که از زبده‌ترین معلمان، کتابداران، نویسندگان کودک و نوجوان و مربیان کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان شهرهای مختلف بودند، خود کارگاه‌هایی را در شهرها و روستاهایشان برگزار کنند که برخی از این کارگاه‌ها برگزار شده است و برخی دیگر در حال برگزاری است.

شرکت‌کنندگان این کارگاه‌ها می‌توانند به‌عنوان تسهیلگر دست‌کم ۱۲ کودک یا نوجوان را دورهم جمع کنند و باشگاه کتاب‌خوانی تشکیل بدهند.

 امسال نزدیک به ۱۸۰۰ شهر و روستا برای پیوستن به جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان آماده شده‌اند. اگر بر اساس برنامه در همهٔ این روستاها و شهرها کارگاه‌های آموزشی برگزار شود و همهٔ این کارگاه‌ها با حداقل افراد (۲۰ نفر) برگزار شود، بیش از ۳۵ هزار معلم، کتابدار و مربی دورهٔ کارگاهی ترویج کتاب‌خوانی را می‌گذرانند.

کسانی که این دوره‌ها را بگذرانند، می‌توانند باشگاه کتاب‌خوانی ثبت کنند، اما آنان حتی اگر باشگاه تشکیل ندهند، به شکلی دیگر از ترویج کنندگان کتاب خواهند بود.

 به‌رغم مشکلاتی که صنعت نشر ایران در یک دههٔ اخیر دارد، فروش کتاب کودک و نوجوان در چند سال اخیر رو به رشد بوده است. ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد، تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و دیگر فعالیت‌های ترویجی در شهرها و روستاهای ایران در این رشد مؤثر بوده است. این ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، در شهرهایی که باشگاه تشکیل‌شده است، تقاضای کتاب از مراکز توزیع افزایش‌یافته است.

با توجه به این زمینه، امیدواریم که تشکیل باشگاه‌های کتاب‌خوانی در سراسر ایران، بر افزایش تقاضای کتاب و کتاب‌خوانی در کشورمان تأثیری چشم‌گیر بگذارد.

دسته‌ها: Uncategorized

View My Stats